Гра на взятки, Небо-дев’ять (TienGow)

Якщо на Заході, коли говорять “грати в доміно”, то передбачається гра в “козла” або інша схожа гра, то в Китаї передбачається гра на взятки, типу преферанса. На Заході теж існують ігри такого типу, коли набором доміно грають в ігри, схожі на картярські, але це радше виняток ніж правило.

Всі ігри на взятки китайським доміно схожі між собою і їх можна вважати варіантами тої ж гри – Небо–Дев’ять (天九, ТяньДзю). Всюди однакові масті, однакова ієрархія доміно і однакові пари. Про ієрархію і пари я вже писав в статті Старшинство плиток і пар, якщо ви не читали, почитайте. Як нагадування, ось фотографія зі всіма парами (11 цивільних, 4 військові і 1 найвища):

Стандартне фото доміно

Базові правила

Грається стандартним набором в 32 плитки. Грає четверо гравців. Кожен отримує вісім плиток. Першим заходить банкір (в першій грі вибирається жеребом – в наступних банкіром стає переможець), наступним ходить той, хто взяв попередню взятку. За хід перший гравець кладе одну плитку, або комбінацію плиток (про комбінації згодом) і кожен наступний гравець має або побити, або відкласти відповідну кількість доміно цятками донизу. Якщо захід був з одної плитки, то бити її можна лише вищою плиткої тої ж масті. Якщо – з комбінації, то побити її можна лише вищою комбінацією з таким же складом мастей. Після того, як всі чотири гравці зіграли свої плитки, той хто поклав найвищу комбінацію, забирає всі плитки собі і заходить в наступний хід. Після того, як була взята остання взятка, ведеться підрахунок очок. Перемагає той хто взяв останню взятку. Наступної гри він стає банкіром і ходить першим. Зрозуміло, що в загальному заліку іноді перемагає не той, хто найбільше разів виграв, а хто найменше разів програв, але це є правдою не лише для Небо-Дев’ять.

Принцип гри схожий на такі ігри, як преферанс чи контрактний брідж. Але підкреслю відмінності:

  1. Якщо гравець не може побити, то свої плитки він скидає в закриту.
  2. Бити, і навіть кидати в масть, не обов’язково. Можна просто скинути плитки вниз.
  3. Зайти можна не лише з однієї плитки, але і з комбінації.
  4. Якщо гравець взяв взятку з комбінації двох або більше плиток, то і зараховується йому відповідно дві, або більше взяток.
  5. В розіграші перемагає не той, хто взяв найбільше взяток, а той, хто взяв останню.

Комбінації

Класичною комбінацією є цивільна, військова або найвища пара. Цивільні пари б’ють лише цивільні, військові – лише військові, а найвища пара не може бути побитою, але і нікого не може побити. Раніше такі пари були єдиною можливою комбінацією і комбінації з більш ніж двох плиток були недопустимі.

В сучасності дозволені змішані цивільно-військові комбінації, але не будь як, а строго по ієрархії. Оскільки в військових ієрархія – це Дев’ятки-Вісімки-Сімки-П’ятірки, а в цивільних – Небеса-Земля-Людина-Гармонія, то єдиними можливими комбінаціями є Небеса-Дев’ятки, Земля-Вісімки, Людина-Сімки, Гармонія-П’ятірки. На фото плитки, що можна поєднувати розташовані строго одні під одними. Такі змішані комбінації можуть бути з двох плиток (одна цивільна, одна військова), з трьох (дві цивільні і одна військова, або навпаки) і з чотирьох (дві цивільні, дві військові). Побити комбінацію можна лише вищою комбінацією, котра складається з такої самої кількості цивільних та військових плиток. Тобто, якщо хтось зайшов з Земля-Земля-Вісім, то побити цю комбінацію можна лише Небо-Небо-Дев’ять, але не Небо-Дев’ять-Дев’ять.

Приклади змішаних комбінацій

Підрахунок очок

Хто взяв останню взятку – той переміг. 

В класичному Небо-Дев’ять всі розрахунки відбуваються з гравцем, що взяв останню взятку. Інші гравці платять по наступній схемі: якщо він не взяв жодної взятки, то платить переможцю 5 фішок. У всіх решта випадках він віднімає від чотирьох кількість взяток, що він взяв і віддає таку кількість фішок. Тобто при одній взятці він віддає три фішки (4-1 = 3), при чотирьох нічого не віддає(4-4 = 0), а при шести він отримує від переможця дві фішки (4-6 = -2). Навіть у випадку, якщо переможець має комусь щось заплатити, він все одно отримає від інших більше фішок, ніж віддасть. 

Усі розрахунки з банкіром множаться на два. Тобто якщо банкір переміг – він отримує (і платить) від інших гравців подвійну кількість фішок. Якщо банкір програв – то віддає переможцю подвійну кількість фішок.

Додаткові правила

Іноді грають з правилом, що якщо гравець лишається банкіром, то його множник очок збільшується на одиницю. Тобто в наступній грі він розраховується потрійною кількістю фішок, а в після-наступній – почетвірною. Після того, як переміг хтось інший, весь рахунок збивається. В такому варіанті може статися таке, що при великому множнику банкір візьме більше ніж чотири взятки, але не останню, а переможець буде змушений виплатити йому більше, ніж він отримає від інших гравців. Для того, щоб цьому запобігти, банкір отримує від переможця звичайну кількість фішок (а не подвоєну, потроєну і так далі) у випадку, якщо він взяв більше ніж чотири взятки. Збільшення множника на одиницю – це явний азартний момент (схожий на бомбочки в преферансі), тому можна грати і без нього.

Можна домовитися про правило “ранньої смерті”. Якщо в останню взятку зайшли з однієї плитки, то гравці, котрі до того не взяли жодної взятки, змушені скидати свою плитку цятками вниз, навіть якщо б вони могли взятку взяти. Це правило попереджає ситуацію, коли гравець притримує сильну плитку до кінця і не бере жодної взятки, сподіваючись взяти лише останню. Треба зауважити, що якщо остання взятка складається не з однієї плитки, а з комбінації – її має право взяти навіть гравець, що до того взятки не брав.

Джерела

Опис на англійській Вікіпедії

Опис на сайті pagat.com

Спробувати зіграти в цю гру з комп’ютером можна на сайті Online Domino Games

Залишити коментар